چاپگر چیست و چگونه کار می کند؟

تبلیغات

چاپگر چیست و چگونه کار می کند؟


در این مقاله می خواهیم به این سوال که برخی از کاربران در مورد اینکه چاپگر چیست و چگونه کار می کند، پاسخ دهیم. در ابتدای این مقاله پس از معرفی مختصر به انواع چاپگرهای موجود و شرکت سازنده اولین چاپگر اشاره می کنیم. در زیر ویژگی های هر چاپگر ارائه شده در بازار را شرح می دهیم و با عملکرد و مشخصات فنی هر یک از آنها آشنا می شویم.

همانطور که می دانید امروزه چاپگرها یکی از ملزومات اساسی بسیاری از شرکت ها و ادارات هستند. از دانش‌آموزان گرفته تا دانشجویان و شرکت‌ها و مشتریان اداری، همه باید اسناد و فایل‌های خود را چاپ کنند. برخی از افراد نیز در کارهای روزمره خود از چاپگر استفاده می کنند و از این طریق کسب درآمد می کنند.

بنابراین چه قصد خرید چاپگر را دارید و چه بخواهید از آن استفاده کنید، باید اطلاعات کافی در مورد این دستگاه داشته باشید. این اطلاعات به شما در درک انواع چاپگرها و نحوه کار آنها کمک می کند. اگرچه سال ها از ساخت و تولید اولین چاپگر می گذرد، اما هنوز بسیاری از مردم از این دستگاه و قابلیت های آن اطلاعی ندارند. در مقاله بعدی به چاپگر، قابلیت ها و انواع آن می پردازیم.

چاپگر چیست؟

چاپگر که در فارسی پرینتر نامیده می شود، یک وسیله جانبی کامپیوتر است. شاید همه ما مجبور شده ایم یک بار از این چاپگر استفاده کنیم، به خصوص اگر با ادارات و سازمان ها کار می کنیم یا مشغول تحقیقات هستیم. برخی از ما نیز تجربه حرفه ای کار با این دستگاه را داریم و کاربران حرفه ای در این زمینه هستیم. اما چاپگر چیست و چگونه کار می کند؟ چاپگر به عنوان یکی از لوازم جانبی کامپیوتر به کاربر کمک می کند تا متن یا تصویر ایجاد شده در کامپیوتر را روی کاغذ مورد نظر خود چاپ کند.

چاپگرها در سبک ها و مدل های مختلفی از جمله: پرینترهای ماتریس نقطه ای، پرینترهای لیزری، چاپگرهای جوهرافشان، تماسی و غیر تماسی طراحی و تولید می شوند. در اواسط دهه 1980، چاپگرهای جوهرافشان به بازار معرفی شدند و به سرعت خود را به عنوان یکی از پرکاربردترین و کاربردی ترین دستگاه ها معرفی کردند. پرینترها به صورت رنگی و سیاه و سفید موجود هستند. منبع تامین رنگ در پرینترها بسته به نوع چاپگر، تونر یا کارتریج است. اپسون به عنوان اولین تولید کننده پرینتر رنگی در جهان شناخته می شود. سیکو اپسون که در سراسر جهان با نام اپسون شناخته می شود، یک شرکت فناوری ژاپنی و یکی از بزرگترین تولید کنندگان چاپگر، تجهیزات اطلاعاتی و تصویربرداری در جهان است.

پرینترهای جوهرافشان

در حال حاضر تولیدکنندگان چاپگر با عرضه پرینترهای پیشرفته و تکمیل تکنولوژی مدل های قبلی سعی در جلب رضایت کاربران خود دارند. به عنوان مثال «چاپگرهای جوهرافشان» در حال حاضر با امکان اتصال به دوربین های دیجیتال تحول بزرگی در زمینه چاپ تصاویر ایجاد کرده اند. اگر از جوهر و کاغذ مخصوصی برای چاپ تصویر در این گونه چاپگرها استفاده شود، تصویر چاپ شده از کیفیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود.

پرینترهای لیزری

مزیت منحصر به فرد و مهم «پرینترهای لیزری» تک رنگ کیفیت چاپ بالای آنهاست. با توجه به ویژگی های داخلی این چاپگرها مانند حافظه و سینی کاغذ، می توان از آنها برای عملیات چاپ با حجم بالا استفاده کرد. از نمونه های دیگر پرینترهای لیزری می توان به چاپگرهای لیزری رنگی اشاره کرد که با استفاده از آن می توان متن و تصاویر را با کیفیت بالا و سرعت مناسب چاپ کرد.

امروزه بسیاری از کاربران تمایل به استفاده از پرینترهای لیزری دارند و این به دلیل ارزانتر بودن پرینترهای لیزری رنگی است. اما اکثر کاربران قبل از خرید چاپگر، علاوه بر قیمت، به پارامترهای دیگری مانند سرعت و کیفیت نیز توجه می کنند و بر اساس تعادل پارامترهای ذکر شده تصمیم نهایی خرید خود را می گیرند. امیدواریم به این سوال که چاپگر چیست و چگونه کار می کند، پاسخ کافی داده باشیم.

چاپگر چگونه کار می کند؟

اصل عملکرد و عملکرد چاپگر با ساختار آن تعیین می شود و عملکرد هر مدل با مدل های دیگر متفاوت است. چاپگرهای مختلفی در بازار با ساختارهای متفاوت توسط شرکت های مختلف ارائه می شود. صرف نظر از کیفیت چاپ، این دستگاه ها عملکرد متفاوتی دارند، بنابراین کاربر باید چاپگر خود را بر اساس نیاز و انتظارات خود انتخاب و تهیه کند. در هر صورت چاپگر به عنوان لوازم جانبی کامپیوتر به کاربر کمک می کند تا متن یا تصویر ایجاد شده در کامپیوتر را روی کاغذ مورد نظر خود چاپ کند.

چاپگرها در انواع و مدل های مختلفی از جمله: چاپگر ماتریس نقطه ای، چاپگر لیزری، چاپگر جوهرافشان، چاپگر تماسی و بدون تماس طراحی و تولید می شوند. برای آشنایی با نحوه کار چاپگرها و نحوه عملکرد هر چاپگر، این مقاله را بخوانید:

چاپگر جوهر افشان چگونه کار می کند:

چاپگرهای جوهرافشان تصاویر سیاه و سفید و رنگی را با پاشیدن قطره های ریز جوهر روی کاغذ از طریق سوراخ های ریز سر تولید می کنند. در چاپگر جوهرافشان رنگ های اصلی به سه رنگ قرمز و زرد تقسیم می شوند. این دستگاه همچنین دارای رنگ مشکی است که برای تولید تصویر سیاه رنگ استفاده می شود. توجه داشته باشید که برای چاپ حرفه ای یک عکس نیاز به شش چاپگر رنگی مجزا است که علاوه بر سه رنگ اصلی و مشکی دارای رنگ قرمز روشن و آبی روشن هستند. چاپگرهای جوهرافشان معمولاً قیمت مناسب تری دارند و برای استفاده عمومی مناسب هستند.

چاپگر لیزری سیاه و سفید (تک رنگ) چگونه کار می کند:

پرینترهای لیزری تک رنگ مانند دستگاه های کپی کار می کنند، بنابراین سریعتر هستند. پرینترهای لیزری سیاه و سفید بهترین انتخاب برای چاپ حجم زیادی از صفحات متنی هستند. مخصوصاً چون دقت بالایی دارند. یکی از ویژگی های جالب استفاده از پرینترهای لیزری تک رنگ، هزینه کم هر صفحه چاپ شده است. که معمولاً هزینه تعویض یا شارژ مجدد کارتریج را کاهش می دهد. به طور کلی، پرینتر لیزری بهترین انتخاب برای یک محیط اداری یا اداری بزرگ است که در آن متن زیادی در طول روز باید چاپ شود.

نحوه کار پرینترهای لیزری:
 
پرینترهای لیزری آوافرهنگ انتخابی ایده آل برای چاپ تصاویر و عکس های گرافیکی هستند. در این چاپگرها جوهر با تونر CMYK جایگزین شد. این چاپگرها تصاویر گرافیکی و عکس هایی با کیفیت عالی تولید می کنند که نیازهای عکاسان و طراحان گرافیک حرفه ای را برآورده می کند. با توجه به کیفیت بالای این چاپگرها، بدیهی است که قیمت بالایی نیز دارند. این چاپگرها برای مصارف حرفه ای مناسب هستند و برای مصارف خانگی یا عمومی در نظر گرفته نشده اند.

یک چاپگر چند کاره (چند کاره) چگونه کار می کند:

فضا در دفاتر محدود است، بنابراین داشتن یک چاپگر چند کاره بسیار راحت است. یکی از معایب این دستگاه این است که اگر یک قطعه آسیب ببیند، تمام قطعات آسیب می بینند. این دستگاه معمولاً برای مصارف عمومی یا اداری کوچک استفاده می شود. قیمت این دستگاه متناسب با امکانات و کارایی آن می باشد.

چاپگر سه بعدی چگونه کار می کند:

پرینترهای سه بعدی قادر به تولید هر شی سه بعدی با هر درجه از پیچیدگی هستند. برای این کار باید شکل مورد نظر را در یکی از نرم افزارهای سه بعدی طراحی کرد و با مواد مختلف آن را چاپ کرد. اولین چاپگر سه بعدی در سال 1987 توسط چاک هال، بنیانگذار سیستم های سه بعدی ساخته شد. این چاپگرها ابتدا برای نمونه سازی سریع مورد استفاده قرار گرفتند و امروزه مستقیماً برای چاپ قطعات یک محصول و سرعت بخشیدن به چرخه تولید استفاده می شوند.

یک چاپگر قابل حمل چگونه کار می کند:

این دستگاه برای افرادی که به چاپگرهای قابل حمل نیاز دارند گزینه مناسبی است. اندازه این چاپگر به اندازه یک کیف است و انرژی مورد نیاز خود را از باتری تامین می کند. تکنولوژی این چاپگرها معمولا جوهر افشان یا تونرهای حرارتی (روبان) می باشد. کیفیت پایین پرینترهای قابل حمل یکی از معایب این دستگاه هاست. یکی دیگر از معایب این دستگاه ها این است که سرعت چاپ آنها پایین است و باید برگه ها را یکی یکی وارد چاپگر کنید. یکی از ویژگی های این چاپگر وجود پورت مادون قرمز است که به کاربر امکان انتقال اطلاعات را بدون اتصال چاپگر به کامپیوتر می دهد.

نکات مهم هنگام خرید پرینتر

برای خرید یک چاپگر مناسب و کارآمد، ویژگی های چاپگر مورد نیاز خود را تهیه کرده و به فروشنده ارائه دهید تا زمان زیادی را صرف مقایسه و بررسی محصولات نکنید. این به شما کمک می کند تا هنگام خرید دستگاه خود، ویژگی ها و گزینه هایی را که برای شما مهم هستند (امکانات شبکه، سرعت چاپ، کیفیت چاپ، ظرفیت کاغذ، اندازه و وزن) در نظر بگیرید. برخی از نکاتی که قبل از خرید چاپگر باید به آن توجه کنید عبارتند از: چاپ دو طرفه یا غیر خودکار، حداکثر تعداد صفحات چاپ شده در ماه (چرخه کاری ماهانه)، سرعت موتور (سرعت چاپ)، کارتریج های استارت. ، کیفیت وضوح چاپ (نقاط در اینچ)، وضوح اسکن و غیره.





مطالب مرتبط
بخش نظرات

برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







.